14


października

Jaki wpływ mają meble biurowe na zdrowie pracownika?


Sprawdź ofertę foteli obrotowych

Fotel obrotowy Unique Viper Kup teraz
Fotel obrotowy Profim Xenon Kup teraz
Fotel obrotowy Grospol Ergohuman BS Kup teraz

 

Jaki wpływ mają meble biurowe na zdrowie pracownika?

Meble biurowe powinny nie tylko stanowić dekorację wnętrza, ale przede wszystkim zapewniać pracownikom komfortowe i zdrowe warunki do pracy. Ich dobre samopoczucie przełoży się z kolei na efektywność pracy. Jak zadbać o odpowiedni wybór mebli?

Jakie meble są odpowiednie do biura?

Przedsiębiorcy powinni dbać o to, by pracownicy w miejscu pracy odczuwali zarówno komfort fizyczny, jak i psychiczny. To właśnie ludzie są wizytówką firmy. Jeśli praca polega na kilkugodzinnym siedzeniu przed ekranem komputera, należy zadbać o to, by było ono jak najmniej męczące. Nieodpowiednie meble mogą prowadzić do bólów kręgosłupa oraz drętwienia rąk i nóg. Dlatego tak ważny jest zakup ergonomicznych foteli biurowych. Powinny one zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości bólowych. Do tego należy dobrać biurko, które umożliwi przyjęcie swobodnej, niewymuszonej dla ciała pozycji. Krzesło powinno posiadać regulowaną wysokość i głębokość siedziska, odpowiedni rozstaw podłokietników, elastyczny zagłówek oraz wyraźny profil lędźwiowy. Dobrze jest wybrać modele na kółkach, które mają antypoślizgową powłokę. Krzesło powinno być dopasowane do indywidualnych potrzeb użytkownika, ponieważ inna wysokość zapewni wygodę drobnej kobiecie, a inna postawnemu mężczyźnie.

Jak stworzyć przyjazne miejsce pracy?

Codzienna praca w niekomfortowych warunkach może przełożyć się na długo utrzymujące się złe samopoczucie. Wtedy pracownik wraca do domu rozdrażniony i nie odpoczywa, ponieważ ma świadomość, że następnego dnia wróci do nieprzyjaznego dla niego miejsca. Dlatego jeśli w biurze jest open space, warto zapewnić każdemu pracownikowi własny box. Musi on mieć odpowiednią wielkość i wygląd. Jeśli przestrzeń jest niewielka, dobrym rozwiązaniem są ścianki działowe. Stłumią one hałas i umożliwią skupienie się na pracy, a także zapewnią minimum prywatności. W większych przestrzeniach sprawdzą się boksy akustyczne, które izolują pracownika od zbędnych odgłosów. Wykonuje się je z materiałów dźwiękochłonnych. Komfort zapewni wyposażenie w postaci punktowego oświetlenia, miękkiej wykładziny i wentylacji. Warto zadbać też o strefę intelektualnego wypoczynku w miejscu pracy. To przestrzeń, w której pracownicy mają możliwość zrelaksowania się. Nie musi być ona duża – komfort psychiczny zapewni już ustawienie kilku wygodnych foteli i małego stolika kawowego. Dzięki temu zespół będzie miał poczucie, że pracodawcy zależy na samopoczuciu każdego z członków.

Jak jeszcze zadbać o zdrowie pracowników?

Oprócz zapewnienia pracownikom wygodnych mebli, warto pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym wykonywanie obowiązków będzie mniej męczące. Szacuje się, że na każdą osobę powinno przypadać minimum 13 m2 wolnej przestrzeni oraz 2 m2 powierzchni podłogi. Oparcie krzesła powinno znajdować się 40-50 cm od podłogi, natomiast podnóżek powinien być ustawiony pod kątem 15 stopni. Strefa maksymalnego zasięgu rąk nie może przekraczać łącznej szerokości 150 cm. Monitor komputera powinien znajdować się w odległości 40–75 cm od oczu, a kąt obserwacji ekranu musi mieścić się w przedziale 20–50 stopni w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu. Po każdej przepracowanej godzinie zaleca się 5 minut przerwy na odpoczynek.

Podsumowanie

Wybór odpowiednich mebli biurowych ma kluczowe znaczenie dla zdrowia pracowników. Najczęstszymi dolegliwościami osób pracujących w biurach są bóle głowy, kręgosłupa oraz drętwienie rąk i nóg. Warto zapobiegać tym problemom, by miejsce pracy nie kojarzyło się członkom zespołu negatywnie.


Sprawdź ofertę mebli biurowych i gabinetowych

Kontener podbiurkowy Wuteh KO-4 Kup teraz
Biurko elektryczne Wuteh Sky Kup teraz
Lada recepcyjna Sove SV-92 Kup teraz